Personalpolitikk er systemer, virkemidler, praksis, holdninger og verdier for bl.a.:
Til ettertanke: En grunnleggende faktor for gjennomføring av en god personalpolitikk, er at det legges vekt på å gi gode arbeidsforhold og nødvendig myndighet til den eller de som til daglige skal utøve personalfunksjonen. Med andre ord at linjelederne har gode arbeidsforhold og nødvendig myndighet, for det er de som utøver den daglige personalfunksjonen gjennom sitt lederskap.
Summen av en rekke ulike oppgaver er med på å skape den personalpolitikk din virksomhet har.
Hvilke personalpolitiske mål har din virksomhet. Her får du muligens noe å tenke på.
Hva sier arbeidsmiljøloven om varsling? Hvordan bør vi som arbeidsgiver håndtere varsling.
Hva er etikk samt et eksempel på etiske prinsipper
Dette foredraget har Per Torvild Aakvaag holdt for en del virksomheter, og det belyser / setter ord på enkelte utfordringer man har i forhold til temaet etikk.
Dette er en historie til ettertanke. Er vi gode rollemodeller, eller har vi synspunkter, holdninger og verdier som kan danne grunnlag for en uønsket atferd blant våre ansatte.
32,5% av de Akan spurte, svarer at de har opplevd at noen av deres kolleger ikke har vært i stand til å jobbe fordi de har drukket alkohol. At folk sykmelder seg eller møter på jobben bakrus, er med andre ord ikke uvanlig.
Målet for personalpolitikken skal være å legge forholdene til rette for en mest mulig effektiv og rasjonell drift. Tiltakene bør utformes slik at den enkelte arbeidstaker gis muligheter for egenutvikling i et godt arbeidsmiljø.