|    908 56 502 / 917 86 303
    

15 - Den vanskelige samtalen bilde

15 - Den vanskelige samtalen

Ledelse dreier seg om å ha et helhetlig ansvar for å sette mål og iverksette strategier for å gjennomføre målene. Lederrollen dreier seg først og fremst om styring, veiledning, rådgivning, delegering og inspirasjon av medarbeidere. Samt å gå foran som et godt eksempel, motivere og sette sammen gode team.

Men ledelse handler ikke bare om det . Ledelse handler også om å ta tak i problemstillinger, foreta vanskelige valg, sette grenser og blant annet gjennomføre den vanskelige samtalen . 

Som leder er det ikke til å unngå at du før eller senere blir nødt til å ta opp et vanskelig tema med en eller flere medarbeidere .  Se for øvrig også kapittel 14 - Nedbemanning.



Konflikter på arbeidsplassen.   Du må være pålogget for å laste ned filer

Hva må du som arbeidsgiver og leder gjøre når det oppstår en konflikt?

Den vanskelige samtalen.   Du må være pålogget for å laste ned filer

Her får du råd om hvordan du kan forberede deg til, og gjennomføre Den vanskelige samtalen.

Muntlig advarsel.   Du må være pålogget for å laste ned filer

Noen retningslinjer og råd, for hvordan man bør gå fram, når en advarsel skal gis. Fra muntlig advarsel til oppsigelse.

Advarsel.   Du må være pålogget for å laste ned filer

Her er et eksempel på en skriftlig advarsel. Det er viktig å huske på at advarselen må tilpasses den enkelte situasjon.

9 råd fra oss   Du må være pålogget for å laste ned filer

Når det gjelder den vanskelige, men nødvendige samtalen med en ansatt.

Noen råd for god kommunikasjon mellom leder og medarbeider.   Du må være pålogget for å laste ned filer

God og konstruktiv kommunikasjon bygger på gjensidig tillit og respekt.

Hvordan gjennomføre den vanskelige samtalen.   Du må være pålogget for å laste ned filer

Noen tips og råd for hvordan man gjennomfører den vanskelige samtalen.