Kompetanse er en viktig produksjonsfaktor. Alle virksomheter vil fra tid til annen ha behov for omstilling og reorganisering for å tilpasse seg markedets endrede krav. De ansatte på alle nivåer må gis muligheter til å mestre de nye krav og forventninger virksomheten må forholde seg til. Å kunne tilby gode muligheter for ansatte til videreutdanning er et konkurransefortrinn i kampen for godt kvalifisert personell.
Det bør foregå en kontinuerlig vurderinger av behov, tiltak og ønsker når det gjelder kompetanseutvikling mellom den enkelte ansatte og nærmeste overordnede. Kompetansegapet bør kartlegges; hvilken kompetanse har vi i dag, hvilken kompetanse har vi bruk for i dag og i framtiden, og hvordan kan vi best få dekket det kompetansebehovet det viser seg at virksomheten har behov for? Opplæringen bør så langt råd er dekke de individuelle behov for kompetanse som ligger innenfor rammen av de kompetansebehov virksomheten har.
Hva er god møteledelse? Hva skal til for å få mer effektive møter? I samtale med oss, setter Kjell Gautier Gjersbakk, noen ord på dette, og han gir noen gode råd på veien.
En samtale med fysioterapeut Karin Jansen
En samtale med Torunn Ødegård.
En samtale med Torunn Ødegård
Hva er vi flinke til? Hvor kan vi bli flinkere / dyktigere? Kartlegg deres situasjon og lag en kompetanse plan.
Hvilke steg bør tas for å utarbeide en kompetanseplan?
I den moderne verden blir det meste målt, og avvik korrigert. Ledere blir imidlertid i for liten grad målt, og derfor blir de ikke bedre.
Som leder er du en rollemodell enten du vil eller ikke. Måten du som leder opptrer på og hva du som leder sier, vil ha betydning for hva dine medarbeiderne gjør.
Still deg selv følgende spørsmål: Vil jeg ha rett eller være lykkelig? Vil jeg vinne diskusjonen eller opprettholde en god relasjon? Kanskje bruker vi for mye energi på å forsvare våre meninger, synspunkter og holdninger på bekostning av andres.
Det er viktig med fokus og bevissthet på mulige etiske problemstillinger i lederutvikling. Et arbeid som har til hensikt å utvikle mennesker kan påføre unødvendige krenkelser hvis ikke grunnleggende etiske prinsipper som respekt, kompetanse, ansvar og integritet tas hensyn til.
Kompetanse kan defineres som summen av en persons kunnskaper og ferdigheter. Noen råd om hvordan man loggfører kompetansen i den enkelte virksomhet
For å skape produktive møter må det finnes en vilje til endring, og denne viljen må finnes hos den som har ansvaret for møtene, skriver Kjell Gjerdsbakk.
Å ha fokus på etikk vil for alle virksomheter være fornuftig
Kartlegg NÅ situasjonen, beskriv ønsket situasjon og skriv ned tiltak som fører dere til / mot ønsket situasjon